L'OMS actualitza la classificació dels TEA i unifica criteris amb el DSM 5

L'OMS actualitza la classificació dels TEA i unifica criteris amb el DSM 5

25 de juny de 2018.- L'Organització Mundial de la Salut (OMS) acaba de publicar la nova versió actualitzada de la seva Classificació Internacional de Malalties (International Startistical Classificacion of Diseases, ICD-11), text que enumera les diferents patologies i trastorns.

L'objectiu d'aquesta classificació és proporcionar un llenguatge comú per informar i controlar les malalties, així com comparar i compartir dades seguint uns criteris estàndard entre hospitals, regions i països en diferents períodes de temps. Per a això, els termes diagnòstics es converteixen en codis alfanumèrics únics per lesions, malalties i causes de mort.

La ICD-11 és fruit de deu anys de treball i substitueix l'anterior classificació, publicada fa 28 anys, per oferir una visió actualitzada de les diferents condicions de salut i malaltia, i  simplificar l'estructura de codificació perquè els professionals registrin més fàcilment les mateixes.

Traduïda a 43 idiomes, aquesta nova ICD es presentarà a l'Assemblea Mundial de Salut al maig de 2019 per a la seva adopció pels estats membres i no entrarà en vigor fins l'1 de gener de 2022.

L'ICD-11 actualitza els criteris de diagnòstic de l'autisme, en la mateixa línia que estableix el DSM-5 (Manual diagnòstic i estadístic de trastorns mentals, publicat el 2013 per l'Associació Americana de Psiquiatria). En aquest sentit, recull el terme únic de "Trastorn de l'Espectre de l'Autisme" i engloba en aquesta categoria a l'Autisme, la Síndrome d'Asperger, el Trastorn Desintegratiu Infantil i Altres trastorns generalitzats del desenvolupament, no especificats.

Quant a les característiques nuclears del TEA, també inclou les mateixes dues categories que el DSM-5 (dificultats per a la interacció i la comunicació social, d'una banda, i interessos restringits i comportaments repetitius, de l'altra), eliminant una tercera que apareixia en l'anterior versió, relacionada amb problemes del llenguatge. Les dues classificacions assenyalen també la importància d'examinar sensibilitats sensorials inusuals, alguna cosa comú entre les persones amb autisme.

Però hi ha també notables algunes diferències entre l'ICD i el DSM 5. La primera aporta pautes detallades per distingir entre autisme amb i sense discapacitat intel·lectual, mentre que el DSM-5, només assenyala que l'autisme i la discapacitat intel·lectual poden donar-se simultàniament. L'ICD-11 també inclou la pèrdua de competències prèviament adquirides com una característica a tenir en compte a l'hora d'efectuar un diagnòstic.

Tota la informació sobre l'ICD-11, clicant  AQUÍ.